gardeshban.ir

مروری بر مهم ترین اخبار گردشگری ایران
کد خبر: ۱۳۴۵۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸-1398 March 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
با وجود روزهای خوش پسا برجام که در آن ، روند روز افزون توسعه صنعت گردشگری و افزایش آمار ورود گردشگران به ایران، نوید روزهای خوب می داد و اقتصاد رونق گرفته بود، گردشگری در ماه های اخیر، با تحریم های کمرشکن، نوسان سرسام آور نرخ ارز، پایین آمدن قدرت خرید مردم و تبلیغات منفی علیه ایران روبه رو بوده است. با این همه، همچنان این صنعت، برپای خود ایستاده است و هرچند سخت، امیدوار است و نفس می کشد. در این میان، ما برای تکریم این مبارزه جانانه و کمک به افزایش آگاهی ها، علاقه مندی ها، شناخت ها و تعهدها در مورد این صنعت کارآفرین که می تواند در این شرایط اقتصادی نجات بخش کشور باشد، تصمیم گرفتیم آن چه را که در هفته پیش در عرصه ملی، استانی و شهری بر این صنعت گذشته است مرور کنیم.

بیش از همه در خبرهای هفته گذشته، امید به آینده این صنعت را می توان در سفر دور دنیای معلم ورزشکار هرمزگانی سراغ گرفت که با شتر سفری دوسال ونیمه را به دور دنیا آغاز کرد. محمد امیری رودان که پدیده گردشگری هفته گذشته بوده است، با هدف معرفی میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری هرمزگان به ایران و جهان روز پنجشنبه ٢ خرداد، بندر سریک را ترک کرده است، او پس از عبور از استان های مختلف از مرز آستارا وارد آذربایجان می شود و با عبور از 4٧ کشور و قاره های آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و آمریکا در نهایت از مرز ترکمنستان وارد ایران خواهد شد. امیری که ٢٠ سال سابقه جهانگردی دارد، پیش از این، دوچرخه دریایی را اختراع و مسیر ایران تا عمان را از بین جزایر با این دوچرخه طی کرده بود، همچنین شنای مسیر صدوپنجاه کیلومتری از بندر خصب در عمان تا بندرعباس به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس از دیگر اقدامات او بوده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، برزین ضرغامی، از افتتاح فاز نخست خانه نوستالژیک «دایی جان ناپلئون» در ٢٣ تیر، به مناسبت ولادت حضرت رضا (ع) خبر داد. او گفت که خانه اتحادیه قرار است به عنوان موزه ای برای تهران با محوریت معرفی مشاهیر و جاذبه های پایتخت بازگشایی شود.

خبر محدودیت بازدید از بنای شمس العماره کاخ گلستان که به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور گریبان بسیاری از بناهای میراث فرهنگی کشور را بگیرد، نشان دیگری از نیاز به «مدیریت بازدید» گردشگران در صنعت گردشگری کشور و مفهوم «ظرفیت تحمل گردشگری» بود. این بنای نیازمند به مرمت، با کاشی های منحصر به فرد و نقاشی های دیواری خود، با وجود جذابیت بسیار، از امسال، تنها به صورت برنامه ریزی شده و با گروه هایی کم شمار و ثبت نام شده از قبل، پذیرای گردشگران خواهد بود.

در پی موافقت اسحاق جهانگیری و با هدف توسعه گردشگری، سرانجام دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در زمینه تورهای ورودی به کشور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

تأسیس پارک «اصفهان» در منطقه فرونزنسکی سن پترزبورگ روسیه در فضای سبزی با مساحت ٢ هکتار، یکی از توافقات استانداری های سن پترزبورگ و اصفهان در هفته گذشته بود. این پارک با همکاری شهرداری های ٢ شهر راه اندازی و افتتاح خواهد شد.

بعد از حادثه تلخ آتش سوزی بازار جهانی تبریز، خبرهایی از آغاز مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار در هفته گذشته، به گوش می رسد.

با راه اندازی مرکز ایران شناسی دانشگاه لیسبون پرتغال، گروهی از استادان و دانشجویان این مرکز به دعوت معاونت بازاریابی و تبلیغات گردشگری، در سفری یک هفته ای، 4 خرداد برای آشناشدن با جاذبه های گردشگری ایران وارد کشور شدند و از استان های تهران، اصفهان، یزد و فارس بازدید کردند.

به نظر می رسد، گنجاندن مقصد مشهد در تورهای آشناسازی مراکز و مجامع خارجی، از راهبردهای مهمی است که می تواند نقش زیادی در ورود گردشگر به این شهر و استان داشته باشد.

با افزایش عوارض خروجی و نوسانات نرخ ارز و از سوی دیگر، گران شدن نرخ بلیت هواپیما، ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ، از کاهش سفرهای خارجی ایرانیان در فروردین ماه ٩٨ به میزان ٢4،5 درصد خبر داده است.

همچنین تأسیس اتاق فکر گردشگری، خبر خوب دیگری بود که تیموری، به بیان آن پرداخت. هدف راه اندازی این اتاق فکر، بهره گیری از ظرفیت افراد خلاق و ایده پرداز و نخبگان گردشگری در کشور و باز کردن درها به روی صاحبان فکر و نوآوری بیان شده است؛ همچنین ایجاد ساختارهایی برای برقراری ارتباط میان صنعت، دانشگاه و بازار با حضور افراد فعال و خوش فکر در حوزه گردشگری از دیگر اقدامات این اتاق است.

دانشگاه تهران، تاریخ ٢5 خرداد را برای ارسال چکیده به هفتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان مشخص کرد.

لزوم بازنگری در تابلوهای راهنمای مراکز گردشگری تهران و ساماندهی آن ها، از خبرهای دیگری بود که در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران قرار گرفت. معرفی هرچه بیشتر اماکن کلان شهر برای گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان، از اهداف این اقدام بیان شده است.

پوشش شبکه تلفن همراه در کویر مرنجاب و به ویژه بخشی از آن که گردشگران در آن گم می شدند، خبر خوب دیگری بود که وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات آن را در خروجی خود قرار داد.
طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ساعت بازدید از موزه ها در روز عید فطر از ساعت ١٠ اعلام شد..

با وجود نگرانی های بسیاری از اقتصاددانان و هنرمندان صنایع دستی، راجع به آمار روز افزون بیکاری در صنعت صنایع دستی به دلیل پایین آمدن قدرت خرید ملی و همچنین ضعیف شدن تقاضا از سوی بازارهای اروپایی و آمریکایی، خوشبختانه گویی که تیغ تیز تحریم ها بر پیکر صادرات صنایع دستی استان خراسان رضوی، کارگر نبوده است، چه اینکه مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ناکارآمد بودن تحریم ها در این حوزه سخن گفته است و اینکه در ٢ ماه اول امسال، ٩5٠ هزار دلار صادرات صنایع دستی وجود داشته و سهم اشتغال ١4٧4 نفر بوده است؛ ضمن اینکه ٣٨٧ پروانه تولید انفرادی صنایع دستی ٢ ماه ابتدایی سال ٩٨ صادر شده است.

در این زمینه، به نظر می رسد با توجه به داخلی بودن مواد اولیه تولید صنایع دستی و نبود نیاز به واردات این مواد، برای بالابردن درآمدزایی در صنعت مذبور، نیاز به شناخت بازارهای جدید به ویژه در هند و روسیه (که برخلاف اروپا و آمریکا، صنایع دستی ایران، هنوز برایشان ناشناخته و یا کم شناخته شده است) برنامه های بازاریابی و برندسازی در این حوزه به شدت ملموس است.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی، از بررسی طرح های پیشنهادی در مورد احیای بازار فرش مشهد خبر داد و اینکه طرح مرمت و احیای بازار فرش مشهد، در هفته های آتی برای بررسی بیشتر به شورای فنی میراث فرهنگی استان می رود.

احمد دیناری، معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث، از الکترونیکی شدن صدور موافقت نامه اصولی تأسیسات گردشگری و نبود نیاز کارآفرینان به مراجعه حضوری خبر داد. کاهش هزینه خدمات، دسترسی مناسب متقاضیان به اطلاعات و خدمات دولتی، یکپارچه سازی طرح ها و تسهیل امور از اهداف این امر مطرح شده است.

به مناسبت ماه مبارک رمضان، معاونت گردشگری و زیارت شهرداری مشهد، با راه اندازی تورهای شبانه حرم شناسی و بازدید از موزه ها و ظرفیت های حرم مطهر با حضور شهروندان، توانسته است فضایی متفاوت در حوزه گردشگری شهری ایجاد کند.




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار